×
AΡΧΙΚΗ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΠΙΤΙ-ΚΗΠΟΣ ΥΓΕΙΑ LIFESTYLE ΤΑΞΙΔΙΑ ΕΞΟΔΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΟ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ OΔΗΓΟΣ ΑΓΟΡΑΣ ΨΙΘΥΡΟΙ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΑΡΘΡΩΝ
H ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies.
Εφόσον πλοηγήστε σε αυτήν και χρησιμοποιείτε τις υπηρεσίες μας συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Το κατάλαβα
Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2018
7:34 πμ - 5:07 μμ



ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ - Ραφήνα
Κλεισθένης Ι: Δήμαρχος ή ακροβάτης
Διαβάστηκε 316 φορές

17-06-2018
Από τo Dimotisnews


Γράφει ο Βασίλης Πιστικίδης
τ. Δήμαρχος Ραφήνας-Πικερμίου

Το Υπουργείο Εσωτερικών έδωσε στη δημόσια διαβούλευση την πρόταση του για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία τιτλοφορείται «Κλεισθένης I». Η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας και διαχρονικά βρέθηκε αντιμέτωπη με το συγκεντρωτικό κράτος και το κεντρικό πολιτικό σύστημα. Μέσα από μεταρρυθμιστικά προγράμματα όπως ο «Καποδίστριας» ή ο «Καλλικράτης» -με τις δικές τους παθογένειες- έγινε προσπάθεια αντιμετώπισης του προβλήματος της πολυδιάσπασης των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ.
Βασικά και αναμενόμενα συστατικά μιας ριζικής μεταρρύθμισης, αποτελούν η ανακατανομή της εξουσίας μεταξύ Κέντρου και Περιφέρειας, η κατανομή των αρμοδιοτήτων και ο περιορισμός του κεντρικού κράτους σε επιτελικό και μόνο ρόλο. Η αυτοδιοίκηση με τα όργανά της επιδιώκει την κατάκτηση και εμπέδωση μιας προοδευτικής δημοκρατικής διακυβέρνησης, η οποία θα θεμελιώνει τη χρηστή και διαφανή διοίκηση ενώ οι αποφάσεις θα λαμβάνονται στη βάση γνωστών αποδεκτών κανόνων και με τη συμμετοχή στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων των δημοτών. 
Επομένως ένα «καινοτόμο» μεταρρυθμιστικό θεσμικό πλαίσιο για την Αυτοδιοίκηση οφείλει να έχει ως άξονες:
 Την ουσιαστική ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σύμφωνα με τις αρχές της Επικουρικότητας και της Εγγύτητας. 
 Την βελτίωση της αποτελεσματικότητας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προς όφελος του δημότη και της καθημερινότητας του.
 Την  ενθάρρυνση συμμετοχής των πολιτών, ως αντίβαρο συγκεντρωτικών σχεδιασμών.
 Την εξασφάλιση της κυβερνησιμότητας ως αντίδοτο αέναων, ατελέσφορων και «ου με πείσεις καν με πείσης» συζητήσεων. 
Αντίθετα με τα παραπάνω θεμελιώδη και απαραίτητα στοιχεία, το προτεινόμενο νομοσχέδιο με άλλοθι δημοσιονομικούς περιορισμούς και Συνταγματικές διατάξεις δεν προωθεί σημαντική ανακατανομή αρμοδιοτήτων, αλλά μεταξύ άλλων:
1. Θα προκαλέσει ακυβερνησία στους Δήμους, αφού με την απλή αναλογική στην κατανομή των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου που εισηγείται, οι Δήμαρχοι που δεν θα εκλεγούν από τον πρώτο γύρο, αλλά στο δεύτερο, δεν θα έχουν πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους συμβιβασμούς και τις ισορροπίες για να ληφθεί μια απόφαση. Έτσι θα επέλθουν «εύθραυστες», πρόσκαιρες και «λυκόφιλες» ισορροπίες μεταξύ των δημοτικών παρατάξεων, φαινόμενο που θα ενταθεί μετά το πρώτο μισό της δημοτικής περιόδου όταν πέραν από κάθε αυτοδιοικητική λογική, μικροί ίσως και τοπικιστικοί συνδυασμοί, θα αναγορευτούν σε ρυθμιστές του δημοτικού έργου.
2. Το «εφεύρημα» στην περίπτωση που μένει κενή η θέση του Δημάρχου να εκλέγεται ως Δήμαρχος οποιοδήποτε μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου, στην ουσία ακυρώνει την δεύτερη Κυριακή των εκλογών, όπου ας μην λησμονούμε, μπορεί να επιλέγει ο δημότης τον Δήμαρχο του, αλλά παραμένει στην σκέψη του ως βασικότατο κριτήριο το πρόγραμμα της παράταξης που κάθε υποψήφιος Δήμαρχος εκπροσωπεί αλλά και η προτίμηση του σε υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους που με την ψήφο του την πρώτη Κυριακή, τους έκανε μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου. Άρα ανατρέπεται κατ αυτόν τον τρόπο, η επιλογή του δημότη ως προς την παράταξη που επέλεξε να διοικήσει και η οποία αφήνεται «βορά» στις αντιπαλότητες των δημοτικών παρατάξεων.
3. Δεν επιλύει τα προβλήματα των Δήμων, που άλλωστε δεν έχουν ως πυρήνα τους το εκλογικό σύστημα αλλά τις αλλαγές που απαιτούνται στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους, με ενίσχυση της οικονομικής ανεξαρτησίας και διοικητικής τους αυτοτέλειας, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Το ζήτημα είναι η αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων με τους απαιτούμενους πόρους αλλά και την ενίσχυση σε στελεχιακό δυναμικό των υπηρεσιών του Δήμου.
4. Επιχειρεί να επαναφέρει από το «παράθυρο» τις Κοινότητες, με το εκλογικό σύστημα, την κατανομή αρμοδιοτήτων, την κατάρτιση του προϋπολογισμού και την κατανομή της ΣΑΤΑ, γεγονός που αποτελεί ουσιαστικά μια αντιμεταρρύθμιση στον «Καλλικράτη». Με τον τρόπο αυτό τα Δημοτικά έργα δεν θα μπορούν να υλοποιηθούν. Ο κατακερματισμός της χρηματοδότησης των δημοτικών έργων στις Τοπικές Κοινότητες καθιστά αδύνατη την υλοποίηση τους, λόγω έλλειψης ειδικευμένου προσωπικού και αδυναμίας έγκυρου συντονισμού.
5. Αυξάνει το φορολογικό βάρος των δημοτών με το τέλος στα ανταποδοτικά για την Υπηρεσία Πρασίνου που αποτελεί ουσιαστικά ένα νέο φόρο και καλεί τους δημότες να χρηματοδοτήσουν το κόστος λειτουργίας της υπηρεσίας. Πραγματικά τα Δημοτικά Συμβούλια θα έχουν να επιλύσουν ένα δύσκολο μαθηματικό πρόβλημα στο καθορισμό του τέλους, αφού πέραν των τετραγωνικών, είναι λογικό να «κατηγοριοποιήσουν» και το είδος της βλάστησης κάθε κήπου όσο αφορά τα βλαστικά υπολείμματα. 
6. Η προτεινόμενη κατηγοριοποίηση Δήμων δεν καλύπτει μια μεγάλη κατηγορία Δήμων με έντονα στοιχεία «εποχικότητας», με πολλαπλασιασμό των κατοίκων ή επισκεπτών κατά τους θερινούς μήνες και έτσι καταργείται η ισότιμη παροχή υπηρεσιών στους πολίτες σε όποιον Δήμο και αν κατοικούν. Αλήθεια σε ποιά κατηγορία ανήκει ο Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου που τους καλοκαιρινούς μήνες τριπλασιάζει τους κατοίκους του και ταυτόχρονα διέρχονται περίπου 1.800.000 ταξιδιώτες;
7. Το κώλυμα εκλογιμότητας για τους Γενικούς Γραμματείς των Δήμων και τους επιστημονικούς συνεργάτες των Δημάρχων έρχεται να αιφνιδιάσει και να ανατρέψει δεδομένα που υπήρχαν στον προηγούμενο νόμο 3852/10. Το κώλυμα υπάρχει και σήμερα, αλλά έπαυε να υπάρχει εάν παραιτούνταν πριν την ανακήρυξη των υποψηφίων. Ποιά αλήθεια λογική υπαγόρευσε τον αποκλεισμό αλλά και τον αιφνιδιασμό στα μέχρι σήμερα δεδομένα; 
8. Τα νέα άρθρα του «Κλεισθένη» περί σύστασης Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής (για πρώτη φορά συλλογικό όργανο με ζυγό (!) αριθμό μελών) αφαιρούν το δικαίωμα  συμμετοχής των μειοψηφιών σε αυτές. Ο «Καλλικράτης» (Ν. 3852/10) διασφάλιζε ότι συγκεκριμένος αριθμός μελών των Επιτροπών ορίζονται υποχρεωτικά εκ της μειοψηφίας.
Ο στόχος επομένως, που θέτει ο «Κλεισθένης Ι» για εμβάθυνση της Δημοκρατίας και ενίσχυση της Συμμετοχής, παραμένει ακόμα ζητούμενο για την Αυτοδιοίκηση. Οι άνθρωποι της βλέπουν τα χρόνια και τα νομοσχέδια να περνούν χωρίς ποτέ το Κεντρικό κράτος να νομοθετεί θαρρετά υπέρ της αποκέντρωσης αρμοδιοτήτων και αντίστοιχων πόρων οπότε η νομοθεσία μας αντί να πλησιάζει όσα διέπουν ανάλογους ευρωπαϊκούς θεσμούς, παραμένει συνεχώς και δυστυχώς σε υπουργοκεντρικά/συγκεντρωτικά δεσμά.
Θεωρούμε αναγκαίο, και μάλιστα σήμερα μπροστά σε φαινόμενα πόλωσης μεταξύ ΥΠΕΣ και Αυτοδιοίκησης, να προχωρήσουμε σε έναν ουσιαστικό διάλογο που θα εξυπηρετήσει τον κοινό σκοπό αναπτυξιακής ανασυγκρότησης της κοινωνίας με την ενίσχυση της τοπικής δημοκρατίας και την θεσμική θωράκιση αποτελεσματικών συμμετοχικών διαδικασιών.








ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ

Διαβάστε επίσης
 
Ραφήνα - ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ: Άστοχων πρωτοβουλιών συνέχεια...
 
Ραφήνα - LIFESTYLE
Εθελοντική Αιμοδοσία στη Ραφήνα
 
Ραφήνα - ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ: Ξεπέρασε κάθε όριο ο...
 
Ραφήνα - LIFESTYLE
Bazaar στην κεντρική πλατεία της Ραφήνας...





H ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies.
Εφόσον πλοηγήστε σε αυτήν και χρησιμοποιείτε τις υπηρεσίες μας συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Το κατάλαβα
Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2018
7:34 πμ - 5:07 μμ

ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ

ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ - Ραφήνα
Κλεισθένης Ι: Δήμαρχος ή ακροβάτης
Διαβάστηκε 316 φορές

17-06-2018
Από τo Dimotisnews
Γράφει ο Βασίλης Πιστικίδης
τ. Δήμαρχος Ραφήνας-Πικερμίου

Το Υπουργείο Εσωτερικών έδωσε στη δημόσια διαβούλευση την πρόταση του για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία τιτλοφορείται «Κλεισθένης I». Η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας και διαχρονικά βρέθηκε αντιμέτωπη με το συγκεντρωτικό κράτος και το κεντρικό πολιτικό σύστημα. Μέσα από μεταρρυθμιστικά προγράμματα όπως ο «Καποδίστριας» ή ο «Καλλικράτης» -με τις δικές τους παθογένειες- έγινε προσπάθεια αντιμετώπισης του προβλήματος της πολυδιάσπασης των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ.
Βασικά και αναμενόμενα συστατικά μιας ριζικής μεταρρύθμισης, αποτελούν η ανακατανομή της εξουσίας μεταξύ Κέντρου και Περιφέρειας, η κατανομή των αρμοδιοτήτων και ο περιορισμός του κεντρικού κράτους σε επιτελικό και μόνο ρόλο. Η αυτοδιοίκηση με τα όργανά της επιδιώκει την κατάκτηση και εμπέδωση μιας προοδευτικής δημοκρατικής διακυβέρνησης, η οποία θα θεμελιώνει τη χρηστή και διαφανή διοίκηση ενώ οι αποφάσεις θα λαμβάνονται στη βάση γνωστών αποδεκτών κανόνων και με τη συμμετοχή στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων των δημοτών. 
Επομένως ένα «καινοτόμο» μεταρρυθμιστικό θεσμικό πλαίσιο για την Αυτοδιοίκηση οφείλει να έχει ως άξονες:
 Την ουσιαστική ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σύμφωνα με τις αρχές της Επικουρικότητας και της Εγγύτητας. 
 Την βελτίωση της αποτελεσματικότητας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προς όφελος του δημότη και της καθημερινότητας του.
 Την  ενθάρρυνση συμμετοχής των πολιτών, ως αντίβαρο συγκεντρωτικών σχεδιασμών.
 Την εξασφάλιση της κυβερνησιμότητας ως αντίδοτο αέναων, ατελέσφορων και «ου με πείσεις καν με πείσης» συζητήσεων. 
Αντίθετα με τα παραπάνω θεμελιώδη και απαραίτητα στοιχεία, το προτεινόμενο νομοσχέδιο με άλλοθι δημοσιονομικούς περιορισμούς και Συνταγματικές διατάξεις δεν προωθεί σημαντική ανακατανομή αρμοδιοτήτων, αλλά μεταξύ άλλων:
1. Θα προκαλέσει ακυβερνησία στους Δήμους, αφού με την απλή αναλογική στην κατανομή των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου που εισηγείται, οι Δήμαρχοι που δεν θα εκλεγούν από τον πρώτο γύρο, αλλά στο δεύτερο, δεν θα έχουν πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους συμβιβασμούς και τις ισορροπίες για να ληφθεί μια απόφαση. Έτσι θα επέλθουν «εύθραυστες», πρόσκαιρες και «λυκόφιλες» ισορροπίες μεταξύ των δημοτικών παρατάξεων, φαινόμενο που θα ενταθεί μετά το πρώτο μισό της δημοτικής περιόδου όταν πέραν από κάθε αυτοδιοικητική λογική, μικροί ίσως και τοπικιστικοί συνδυασμοί, θα αναγορευτούν σε ρυθμιστές του δημοτικού έργου.
2. Το «εφεύρημα» στην περίπτωση που μένει κενή η θέση του Δημάρχου να εκλέγεται ως Δήμαρχος οποιοδήποτε μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου, στην ουσία ακυρώνει την δεύτερη Κυριακή των εκλογών, όπου ας μην λησμονούμε, μπορεί να επιλέγει ο δημότης τον Δήμαρχο του, αλλά παραμένει στην σκέψη του ως βασικότατο κριτήριο το πρόγραμμα της παράταξης που κάθε υποψήφιος Δήμαρχος εκπροσωπεί αλλά και η προτίμηση του σε υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους που με την ψήφο του την πρώτη Κυριακή, τους έκανε μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου. Άρα ανατρέπεται κατ αυτόν τον τρόπο, η επιλογή του δημότη ως προς την παράταξη που επέλεξε να διοικήσει και η οποία αφήνεται «βορά» στις αντιπαλότητες των δημοτικών παρατάξεων.
3. Δεν επιλύει τα προβλήματα των Δήμων, που άλλωστε δεν έχουν ως πυρήνα τους το εκλογικό σύστημα αλλά τις αλλαγές που απαιτούνται στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους, με ενίσχυση της οικονομικής ανεξαρτησίας και διοικητικής τους αυτοτέλειας, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Το ζήτημα είναι η αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων με τους απαιτούμενους πόρους αλλά και την ενίσχυση σε στελεχιακό δυναμικό των υπηρεσιών του Δήμου.
4. Επιχειρεί να επαναφέρει από το «παράθυρο» τις Κοινότητες, με το εκλογικό σύστημα, την κατανομή αρμοδιοτήτων, την κατάρτιση του προϋπολογισμού και την κατανομή της ΣΑΤΑ, γεγονός που αποτελεί ουσιαστικά μια αντιμεταρρύθμιση στον «Καλλικράτη». Με τον τρόπο αυτό τα Δημοτικά έργα δεν θα μπορούν να υλοποιηθούν. Ο κατακερματισμός της χρηματοδότησης των δημοτικών έργων στις Τοπικές Κοινότητες καθιστά αδύνατη την υλοποίηση τους, λόγω έλλειψης ειδικευμένου προσωπικού και αδυναμίας έγκυρου συντονισμού.
5. Αυξάνει το φορολογικό βάρος των δημοτών με το τέλος στα ανταποδοτικά για την Υπηρεσία Πρασίνου που αποτελεί ουσιαστικά ένα νέο φόρο και καλεί τους δημότες να χρηματοδοτήσουν το κόστος λειτουργίας της υπηρεσίας. Πραγματικά τα Δημοτικά Συμβούλια θα έχουν να επιλύσουν ένα δύσκολο μαθηματικό πρόβλημα στο καθορισμό του τέλους, αφού πέραν των τετραγωνικών, είναι λογικό να «κατηγοριοποιήσουν» και το είδος της βλάστησης κάθε κήπου όσο αφορά τα βλαστικά υπολείμματα. 
6. Η προτεινόμενη κατηγοριοποίηση Δήμων δεν καλύπτει μια μεγάλη κατηγορία Δήμων με έντονα στοιχεία «εποχικότητας», με πολλαπλασιασμό των κατοίκων ή επισκεπτών κατά τους θερινούς μήνες και έτσι καταργείται η ισότιμη παροχή υπηρεσιών στους πολίτες σε όποιον Δήμο και αν κατοικούν. Αλήθεια σε ποιά κατηγορία ανήκει ο Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου που τους καλοκαιρινούς μήνες τριπλασιάζει τους κατοίκους του και ταυτόχρονα διέρχονται περίπου 1.800.000 ταξιδιώτες;
7. Το κώλυμα εκλογιμότητας για τους Γενικούς Γραμματείς των Δήμων και τους επιστημονικούς συνεργάτες των Δημάρχων έρχεται να αιφνιδιάσει και να ανατρέψει δεδομένα που υπήρχαν στον προηγούμενο νόμο 3852/10. Το κώλυμα υπάρχει και σήμερα, αλλά έπαυε να υπάρχει εάν παραιτούνταν πριν την ανακήρυξη των υποψηφίων. Ποιά αλήθεια λογική υπαγόρευσε τον αποκλεισμό αλλά και τον αιφνιδιασμό στα μέχρι σήμερα δεδομένα; 
8. Τα νέα άρθρα του «Κλεισθένη» περί σύστασης Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής (για πρώτη φορά συλλογικό όργανο με ζυγό (!) αριθμό μελών) αφαιρούν το δικαίωμα  συμμετοχής των μειοψηφιών σε αυτές. Ο «Καλλικράτης» (Ν. 3852/10) διασφάλιζε ότι συγκεκριμένος αριθμός μελών των Επιτροπών ορίζονται υποχρεωτικά εκ της μειοψηφίας.
Ο στόχος επομένως, που θέτει ο «Κλεισθένης Ι» για εμβάθυνση της Δημοκρατίας και ενίσχυση της Συμμετοχής, παραμένει ακόμα ζητούμενο για την Αυτοδιοίκηση. Οι άνθρωποι της βλέπουν τα χρόνια και τα νομοσχέδια να περνούν χωρίς ποτέ το Κεντρικό κράτος να νομοθετεί θαρρετά υπέρ της αποκέντρωσης αρμοδιοτήτων και αντίστοιχων πόρων οπότε η νομοθεσία μας αντί να πλησιάζει όσα διέπουν ανάλογους ευρωπαϊκούς θεσμούς, παραμένει συνεχώς και δυστυχώς σε υπουργοκεντρικά/συγκεντρωτικά δεσμά.
Θεωρούμε αναγκαίο, και μάλιστα σήμερα μπροστά σε φαινόμενα πόλωσης μεταξύ ΥΠΕΣ και Αυτοδιοίκησης, να προχωρήσουμε σε έναν ουσιαστικό διάλογο που θα εξυπηρετήσει τον κοινό σκοπό αναπτυξιακής ανασυγκρότησης της κοινωνίας με την ενίσχυση της τοπικής δημοκρατίας και την θεσμική θωράκιση αποτελεσματικών συμμετοχικών διαδικασιών.





Όροι χρήσης
Διαφημίσεις
Ταυτότητα
Επικοινωνία
Μέλη
Τηλέφωνο επικοινωνίας
6977232183

Αριθμός Μητρώου Online Media: 13444
www.dimotisnews.gr © 2018 All rights reserved