Ασπασία Τζιτζικάκη: «Το θέατρο σε βοηθάει να βλέπεις το ψέμα και να το ελέγχεις»
×
AΡΧΙΚΗ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΠΙΤΙ-ΚΗΠΟΣ ΥΓΕΙΑ LIFESTYLE ΤΑΞΙΔΙΑ ΕΞΟΔΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΟ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ OΔΗΓΟΣ ΑΓΟΡΑΣ ΨΙΘΥΡΟΙ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΑΡΘΡΩΝ
Σάββατο 22 Μαρτίου 2025
6:25 πμ - 6:39 μμ



ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ - Παλλήνη
Ασπασία Τζιτζικάκη: «Το θέατρο σε βοηθάει να βλέπεις το ψέμα και να το ελέγχεις»
Διαβάστηκε 6591 φορές

08-12-2021
Από τoν Κώστας Μποζώνας
Δημοσιογράφος


Συνέντευξη της ηθοποιού και αντιδημάρχου Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου Παλλήνης

Πρόλογος

Εάν πιστεύετε ότι τα όνειρα δύσκολα γίνονται πραγματικότητα, σας διαβεβαιώνω ότι αυτό δεν ισχύει στην περίπτωση της κας Ασπασίας Τζιτζικάκη.
Μικρή, από παιδί ακόμα, λίγο πριν κοιμηθεί, έβαζε κάτω από το μαξιλάρι της ένα μικρό ραδιοφωνάκι για να ακούει το «Θέατρο της Δευτέρας». Εκπομπή που άκουγαν πιστά όλοι οι θεατρόφιλοι της εποχής εκείνης.  Αυτό την κάνει να ονειρεύεται, να «ταξιδεύει» σε έναν άλλο «κόσμο» και κάθε φορά να λέει: αυτό θα γίνω. Όταν μεγαλώσω θα γίνω ηθοποιός.
Δίνει εξετάσεις στο Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν, γίνεται δεκτή και η απόφασή της να μην επιβαρύνει καθόλου την οικογένειά της με ένα μικρό αντίτιμο που έπρεπε να καταβάλει προς το θέατρο, την κάνει να δώσει εξετάσεις και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, όπου και εκεί γίνεται δεκτή. Γράφεται και έτσι αρχίζει σιγά - σιγά το όνειρό της να γίνεται πραγματικότητα.
Κατά την διάρκεια της σταδιοδρομίας της συνεργάστηκε με γνωστούς σκηνοθέτες του θεάτρου, ενώ έλαβε μέρος σε διάφορα σίριαλ της κρατικής και ιδιωτικής τηλεόρασης.
Σήμερα είναι Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής στον Δήμο Παλλήνης, προσπαθώντας μέσα από την δράση της να βοηθήσει ανθρώπους που το έχουν ανάγκη, ενώ σκηνοθετεί και την θεατρική ομάδα εφήβων του Δήμου. 
Συνομιλώντας μαζί της, αισθάνθηκα ότι η Ασπασία Τζιτζικάκη είναι αληθινή, δεν της αρέσει να στρογγυλεύει τις απόψεις της, ενώ στέκεται πολύ επιφυλακτική απέναντι στην «αγιοποίηση» των πάντων και πρωτίστως του ιδίου του εαυτού της.

TZITZIKAKI_ASPASIA_BW

Η συνέντευξη

- Πείτε μου, σε τί περιβάλλον μεγαλώστε; Οι γονείς σας είχαν σχέση με την τέχνη;
Οι γονείς μου είναι άνθρωποι του λαού όπου το μεροκάματο είχε αξία και έβγαινε με πολύ κόπο.
Από μικρή είχα μάθει να είμαι αυτάρκης και ποτέ να μην ζητώ πράγματα που θα έφερναν τους γονείς μου σε δύσκολη θέση. Το δικαίωμα όμως στο όνειρο, μου το πρόσφεραν απλόχερα, ιδιαίτερα ο πατέρας μου.
Σ’ αυτόν οφείλω ένα μέρος της αγάπης για το θέατρο. Ήταν πάντα γενναιόδωρος στο θέμα της τέχνης και υποστηρικτικός πάντα σε όποια απόφαση έπαιρνα.

- Τί νομίζετε, το θέατρο θέλει γερό ψυχισμό; Σε κάνει καλύτερο άνθρωπο;
Το θέατρο σε βοηθάει να βλέπεις το ψέμα και να το ελέγχεις. Εκτός αν νομίσεις ότι τελικά το ψέμα είναι η πραγματικότητα και αποφασίσεις ότι θα ζεις μέσα σ’ αυτήν. Πολλοί συνάδελφοι έχουν αποφασίσει να ζουν ένα ψεύτικο κόσμο γιατί αυτό πληρώνει καλύτερα και ένα μέρος του κόσμου το αποζητά.
Ο κόσμος γενικά θέλει να βιώνει το γνήσιο και το αληθινό αλλά αυτό που τον ενθουσιάζει είναι το φανταχτερό ψέμα.
Το θέατρο δεν σε κάνει καλύτερο ή χειρότερο. Άμα είσαι ένα απ’ τα δύο έτσι θα μείνεις σ’ όλη σου τη ζωή.

- Αλήθεια, φοβάστε το σώμα που γερνάει, τις συνέπειες του χρόνου, τα γηρατειά;
Κάποιος είχε πει: Φοβάμαι το μέλλον γιατί έρχεται.
Η ομορφιά είναι ένα σύνολο πραγμάτων σ’ έναν άνθρωπο.
Είτε άντρα ή γυναίκα. Είναι ο τρόπος που σκέφτεται, η αύρα που εκπέμπεις η αγάπη του για τους άλλους ανθρώπους και γενικά η αγάπη σου για τη ζωή. Όλα αυτά είναι μέρος της αισθητικής του καθενός μας. Αυτή η αισθητική που κουβαλά ο καθένας μας καθορίζει και τον τρόπο που μας βλέπουν οι άλλοι άνθρωποι. Η ομορφιά δεν έχει ηλικία. Εκτός αν την ομορφιά την καθορίζει η τεστοστερόνη.

- Η πανδημία μας έχει δώσει κάποιο μάθημα για τον τρόπο που ζούμε, για την σχέση μας με την φύση;
Μια πανδημία από την φύση της υπενθυμίζει στους ανθρώπους τα όρια τους που δεν είναι άλλα από αυτά της φύσης μέσα στην οποία όλοι ζούμε.
Πολλές φορές οι άνθρωποι καταφεύγουν στην ύβρη και χάνουν το μέτρο. Απ’ τα πολλά κακά μιας πανδημίας το μόνο καλό είναι να μας υπενθυμίζει πως πρέπει να είμαστε πιο σεμνοί.

- Σε όλους μας κάτι λείπει. Με τι αναζητούμε άραγε να γεμίσουμε αυτό το κενό;
Πέρα απ’ τις βασικές ανάγκες επιβίωσης που έχει ο κάθε άνθρωπος η πλειονότητα των αναγκών που έχουμε και που μας κάνουν δυστυχισμένους πολλές φορές είναι οι ψευτοανάγκες που δημιουργεί η αγορά για να μην πω ο καπιταλισμός γενικότερα.
Και για να έρθουμε και λίγο στα της τοπικής αυτοδιοίκησης, αυτό που πρέπει να είναι το μέλημα κάθε δήμου είναι να καλύπτει στους δημότες που βρίσκονται σε δυσκολία τις βασικές ανάγκες επιβίωσης καταρχήν. Αυτό εξάλλου είναι και η δύναμη της τοπικής αυτοδιοίκησης, είναι ότι μπορεί να έχει προσωπική σχέση με τους δημότες της πράγμα που δεν μπορεί να κάνει μια κυβέρνηση.

- Η ενασχόληση με την πολιτική, ακόμα και σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μπορεί ή έχει την δυνατότητα να σε κάνει καλύτερο άνθρωπο; Ποια η σχέση την τέχνης με την πολιτική;
Ένας δικός μας αρχαίος φιλόσοφος είχε πει πως η πολιτική γεννά τέρατα και η τέχνη αρμονία.
Όπως και νάχει μου πήρε χρόνο να καταλάβω πως το αυτονόητο στην ζωή δεν είναι καθόλου αυτονόητο στην πολιτική. Οι άνθρωποι στην πολιτική σπαταλάνε μεγάλο μέρος της ενέργειας τους στις διαπροσωπικές σχέσεις αντί να διοχετεύουν την ενέργεια αυτή σε πράγματα παραγωγικά και προς όφελος της κοινωνίας.
Η ανάγκη ενός ηθοποιού να ανέβει στην σκηνή είναι πολύ μικρότερη από την ανάγκη ενός πολιτικού να καθίσει σε μια καρέκλα εξουσίας. Μπροστά σ’ αυτό το πάθος είναι ικανοί να φτάσουν σε ακρότητες και να αφήσουν πίσω όποιες ηθικές αναστολές μπορεί να προκύψουν.
Τα πιο πάνω φυσικά δεν αποτελούν κανόνα. Υπάρχουν και λαμπρές εξαιρέσεις. Νομίζω πως γενικά υπάρχουν προοδευτικοί άνθρωποι που πρώτο τους μέλημα είναι το κοινό καλό, και απ’ την άλλη πλευρά υπάρχουν οι λαϊκιστές όπου η εξουσία, τους γίνεται αυτοσκοπός και είναι ικανοί να επιστρατεύσουν κάθε βρόμικο μέσο για να την πετύχουν.

- Όταν σκηνοθετείτε, προσπαθείτε να φέρετε στο φως αυτό που ήθελε να εκφράσει ο συγγραφέας ή αποτελεί μια βοήθεια για να πείτε αυτά που θέλετε.
Πολλοί συνάδελφοι έχουν την τάση να καλύπτουν την ανάγκη τους για δημιουργία μέσα από το έργο κάποιου άλλου. Το πιο λογικό θα ήταν αν έχεις ανάγκη να πεις κάτι, γράψε εσύ ένα έργο αν έχεις την ικανότητα.
Εγώ είμαι της παλιάς σχολής. Σέβομαι απόλυτα το κείμενο και το πνεύμα του συγγραφέα και σέβομαι απόλυτα και τους θεατές. Η σκηνοθεσία υπάρχει για να δυναμώσει το κείμενο του έργου, όχι για να καλύψει τα συμπλέγματα του σκηνοθέτη. Η δουλειά που κάνω στον Δήμο Παλλήνης έχει και ένα εκπαιδευτικό χαρακτήρα, γι’ αυτό προσπαθώ πάντα να είναι ξεκάθαρη η πρόταση που κάνω, και να έχει απήχηση στον κόσμο.

- Τι απαιτείτε περισσότερο από τους ηθοποιούς σας για την ερμηνεία των ρόλων που τους δίνετε;
Να μην είναι ψεύτες. Η μαγεία του θεάτρου είναι ένα ψέμα που πάνω στη σκηνή γίνεται αλήθεια. Αυτό είναι που μας μαγεύει στο θέατρο και παρόλο που υπάρχει ο κινηματογράφος, η τηλεόραση, το ίντερνετ κ.λπ., το θέατρο δεν θα πεθάνει ποτέ.










ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ


Διαβάστε επίσης
 
Παλλήνη - ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Σμέρος: ΧΑΟΣ και ΑΠΑΘΕΙΑ στη φοβική...
 
Παλλήνη - ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Δήμος Παλλήνης: Συνάντηση του Δημάρχου Χρήστου...
 
Παλλήνη - ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
...
 
Παλλήνη - LIFESTYLE
ΕΥΔΑΠ: 11η Ανακοίνωση προς ιδιοκτήτες ακινήτων...





Σάββατο 22 Μαρτίου 2025
6:25 πμ - 6:39 μμ


ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ


ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ - Παλλήνη
Ασπασία Τζιτζικάκη: «Το θέατρο σε βοηθάει να βλέπεις το ψέμα και να το ελέγχεις»
Διαβάστηκε 6591 φορές

08-12-2021
Από τoν Κώστας Μποζώνας
Δημοσιογράφος

Συνέντευξη της ηθοποιού και αντιδημάρχου Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου Παλλήνης

Πρόλογος

Εάν πιστεύετε ότι τα όνειρα δύσκολα γίνονται πραγματικότητα, σας διαβεβαιώνω ότι αυτό δεν ισχύει στην περίπτωση της κας Ασπασίας Τζιτζικάκη.
Μικρή, από παιδί ακόμα, λίγο πριν κοιμηθεί, έβαζε κάτω από το μαξιλάρι της ένα μικρό ραδιοφωνάκι για να ακούει το «Θέατρο της Δευτέρας». Εκπομπή που άκουγαν πιστά όλοι οι θεατρόφιλοι της εποχής εκείνης.  Αυτό την κάνει να ονειρεύεται, να «ταξιδεύει» σε έναν άλλο «κόσμο» και κάθε φορά να λέει: αυτό θα γίνω. Όταν μεγαλώσω θα γίνω ηθοποιός.
Δίνει εξετάσεις στο Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν, γίνεται δεκτή και η απόφασή της να μην επιβαρύνει καθόλου την οικογένειά της με ένα μικρό αντίτιμο που έπρεπε να καταβάλει προς το θέατρο, την κάνει να δώσει εξετάσεις και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, όπου και εκεί γίνεται δεκτή. Γράφεται και έτσι αρχίζει σιγά - σιγά το όνειρό της να γίνεται πραγματικότητα.
Κατά την διάρκεια της σταδιοδρομίας της συνεργάστηκε με γνωστούς σκηνοθέτες του θεάτρου, ενώ έλαβε μέρος σε διάφορα σίριαλ της κρατικής και ιδιωτικής τηλεόρασης.
Σήμερα είναι Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής στον Δήμο Παλλήνης, προσπαθώντας μέσα από την δράση της να βοηθήσει ανθρώπους που το έχουν ανάγκη, ενώ σκηνοθετεί και την θεατρική ομάδα εφήβων του Δήμου. 
Συνομιλώντας μαζί της, αισθάνθηκα ότι η Ασπασία Τζιτζικάκη είναι αληθινή, δεν της αρέσει να στρογγυλεύει τις απόψεις της, ενώ στέκεται πολύ επιφυλακτική απέναντι στην «αγιοποίηση» των πάντων και πρωτίστως του ιδίου του εαυτού της.

TZITZIKAKI_ASPASIA_BW

Η συνέντευξη

- Πείτε μου, σε τί περιβάλλον μεγαλώστε; Οι γονείς σας είχαν σχέση με την τέχνη;
Οι γονείς μου είναι άνθρωποι του λαού όπου το μεροκάματο είχε αξία και έβγαινε με πολύ κόπο.
Από μικρή είχα μάθει να είμαι αυτάρκης και ποτέ να μην ζητώ πράγματα που θα έφερναν τους γονείς μου σε δύσκολη θέση. Το δικαίωμα όμως στο όνειρο, μου το πρόσφεραν απλόχερα, ιδιαίτερα ο πατέρας μου.
Σ’ αυτόν οφείλω ένα μέρος της αγάπης για το θέατρο. Ήταν πάντα γενναιόδωρος στο θέμα της τέχνης και υποστηρικτικός πάντα σε όποια απόφαση έπαιρνα.

- Τί νομίζετε, το θέατρο θέλει γερό ψυχισμό; Σε κάνει καλύτερο άνθρωπο;
Το θέατρο σε βοηθάει να βλέπεις το ψέμα και να το ελέγχεις. Εκτός αν νομίσεις ότι τελικά το ψέμα είναι η πραγματικότητα και αποφασίσεις ότι θα ζεις μέσα σ’ αυτήν. Πολλοί συνάδελφοι έχουν αποφασίσει να ζουν ένα ψεύτικο κόσμο γιατί αυτό πληρώνει καλύτερα και ένα μέρος του κόσμου το αποζητά.
Ο κόσμος γενικά θέλει να βιώνει το γνήσιο και το αληθινό αλλά αυτό που τον ενθουσιάζει είναι το φανταχτερό ψέμα.
Το θέατρο δεν σε κάνει καλύτερο ή χειρότερο. Άμα είσαι ένα απ’ τα δύο έτσι θα μείνεις σ’ όλη σου τη ζωή.

- Αλήθεια, φοβάστε το σώμα που γερνάει, τις συνέπειες του χρόνου, τα γηρατειά;
Κάποιος είχε πει: Φοβάμαι το μέλλον γιατί έρχεται.
Η ομορφιά είναι ένα σύνολο πραγμάτων σ’ έναν άνθρωπο.
Είτε άντρα ή γυναίκα. Είναι ο τρόπος που σκέφτεται, η αύρα που εκπέμπεις η αγάπη του για τους άλλους ανθρώπους και γενικά η αγάπη σου για τη ζωή. Όλα αυτά είναι μέρος της αισθητικής του καθενός μας. Αυτή η αισθητική που κουβαλά ο καθένας μας καθορίζει και τον τρόπο που μας βλέπουν οι άλλοι άνθρωποι. Η ομορφιά δεν έχει ηλικία. Εκτός αν την ομορφιά την καθορίζει η τεστοστερόνη.

- Η πανδημία μας έχει δώσει κάποιο μάθημα για τον τρόπο που ζούμε, για την σχέση μας με την φύση;
Μια πανδημία από την φύση της υπενθυμίζει στους ανθρώπους τα όρια τους που δεν είναι άλλα από αυτά της φύσης μέσα στην οποία όλοι ζούμε.
Πολλές φορές οι άνθρωποι καταφεύγουν στην ύβρη και χάνουν το μέτρο. Απ’ τα πολλά κακά μιας πανδημίας το μόνο καλό είναι να μας υπενθυμίζει πως πρέπει να είμαστε πιο σεμνοί.

- Σε όλους μας κάτι λείπει. Με τι αναζητούμε άραγε να γεμίσουμε αυτό το κενό;
Πέρα απ’ τις βασικές ανάγκες επιβίωσης που έχει ο κάθε άνθρωπος η πλειονότητα των αναγκών που έχουμε και που μας κάνουν δυστυχισμένους πολλές φορές είναι οι ψευτοανάγκες που δημιουργεί η αγορά για να μην πω ο καπιταλισμός γενικότερα.
Και για να έρθουμε και λίγο στα της τοπικής αυτοδιοίκησης, αυτό που πρέπει να είναι το μέλημα κάθε δήμου είναι να καλύπτει στους δημότες που βρίσκονται σε δυσκολία τις βασικές ανάγκες επιβίωσης καταρχήν. Αυτό εξάλλου είναι και η δύναμη της τοπικής αυτοδιοίκησης, είναι ότι μπορεί να έχει προσωπική σχέση με τους δημότες της πράγμα που δεν μπορεί να κάνει μια κυβέρνηση.

- Η ενασχόληση με την πολιτική, ακόμα και σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μπορεί ή έχει την δυνατότητα να σε κάνει καλύτερο άνθρωπο; Ποια η σχέση την τέχνης με την πολιτική;
Ένας δικός μας αρχαίος φιλόσοφος είχε πει πως η πολιτική γεννά τέρατα και η τέχνη αρμονία.
Όπως και νάχει μου πήρε χρόνο να καταλάβω πως το αυτονόητο στην ζωή δεν είναι καθόλου αυτονόητο στην πολιτική. Οι άνθρωποι στην πολιτική σπαταλάνε μεγάλο μέρος της ενέργειας τους στις διαπροσωπικές σχέσεις αντί να διοχετεύουν την ενέργεια αυτή σε πράγματα παραγωγικά και προς όφελος της κοινωνίας.
Η ανάγκη ενός ηθοποιού να ανέβει στην σκηνή είναι πολύ μικρότερη από την ανάγκη ενός πολιτικού να καθίσει σε μια καρέκλα εξουσίας. Μπροστά σ’ αυτό το πάθος είναι ικανοί να φτάσουν σε ακρότητες και να αφήσουν πίσω όποιες ηθικές αναστολές μπορεί να προκύψουν.
Τα πιο πάνω φυσικά δεν αποτελούν κανόνα. Υπάρχουν και λαμπρές εξαιρέσεις. Νομίζω πως γενικά υπάρχουν προοδευτικοί άνθρωποι που πρώτο τους μέλημα είναι το κοινό καλό, και απ’ την άλλη πλευρά υπάρχουν οι λαϊκιστές όπου η εξουσία, τους γίνεται αυτοσκοπός και είναι ικανοί να επιστρατεύσουν κάθε βρόμικο μέσο για να την πετύχουν.

- Όταν σκηνοθετείτε, προσπαθείτε να φέρετε στο φως αυτό που ήθελε να εκφράσει ο συγγραφέας ή αποτελεί μια βοήθεια για να πείτε αυτά που θέλετε.
Πολλοί συνάδελφοι έχουν την τάση να καλύπτουν την ανάγκη τους για δημιουργία μέσα από το έργο κάποιου άλλου. Το πιο λογικό θα ήταν αν έχεις ανάγκη να πεις κάτι, γράψε εσύ ένα έργο αν έχεις την ικανότητα.
Εγώ είμαι της παλιάς σχολής. Σέβομαι απόλυτα το κείμενο και το πνεύμα του συγγραφέα και σέβομαι απόλυτα και τους θεατές. Η σκηνοθεσία υπάρχει για να δυναμώσει το κείμενο του έργου, όχι για να καλύψει τα συμπλέγματα του σκηνοθέτη. Η δουλειά που κάνω στον Δήμο Παλλήνης έχει και ένα εκπαιδευτικό χαρακτήρα, γι’ αυτό προσπαθώ πάντα να είναι ξεκάθαρη η πρόταση που κάνω, και να έχει απήχηση στον κόσμο.

- Τι απαιτείτε περισσότερο από τους ηθοποιούς σας για την ερμηνεία των ρόλων που τους δίνετε;
Να μην είναι ψεύτες. Η μαγεία του θεάτρου είναι ένα ψέμα που πάνω στη σκηνή γίνεται αλήθεια. Αυτό είναι που μας μαγεύει στο θέατρο και παρόλο που υπάρχει ο κινηματογράφος, η τηλεόραση, το ίντερνετ κ.λπ., το θέατρο δεν θα πεθάνει ποτέ.






Όροι χρήσης
Σχετικά με τα cookies
Διαφημίσεις
Ταυτότητα
Επικοινωνία
Μέλη
Τηλέφωνο επικοινωνίας
6977232183

Αριθμός Μητρώου Online Media: 13444
www.dimotisnews.gr © 2025 All rights reserved