Μια συλλογή συμβουλών στην αρωγή και υποστήριξη υποψηφίων ενόψει των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Διαβάστηκε 936 φορές
ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ Οι υποψήφιοι δεν επιτρέπεται να έχουν μαζί τους βιβλία, τετράδια, σημειώσεις, διορθωτικό (blanco), υπολογιστικές μηχανές, ηλεκτρονικά μέσα μετάδοσης πληροφοριών (π.χ. κινητά τηλέφωνα, mp3 κτλ), άλλα αντικείμενα, εκτός από αυτά που επιτρέπει η ΚΕΕ, οτιδήποτε άλλο που θα μπορούσε να δολιευθεί η διαδικασία της εξέτασης (γραμμένα χέρια κτλ.). Επιτρέπεται να έχουν μαζί τους στυλό μπλε ή μαύρο, μολύβια, γόμα, νερό. Επιτρέπεται να έχουν μαζί τους κανόνα όταν εξετάζονται σε μαθήματα που περιλαμβάνουν γραφικές παραστάσεις στην ύλη. Πρέπει οπωσδήποτε να έχετε ένα ρολόι χεριού, κάτι που δεν συνηθίζετε στην καθημερινή σας ζωή, αλλά, αφού δεν επιτρέπεται το κινητό, πρέπει να έχετε κάποιο τρόπο να ελέγχετε τον χρόνο. Προσέξτε λίγο το κινητό. Δεν επιτρέπεται να το έχετε επάνω σας στη διάρκεια της εξέτασης ακόμη και απενεργοποιημένο. Η ύπαρξή του πάνω σας (ακόμη και απενεργοποιημένο) αρκεί για να μηδενιστείτε. Κάθε υποψήφιος θα παραλάβει μόνο ένα τετράδιο και για το λόγο αυτό πρέπει να υπάρχει ορθή διαχείριση των 16 σελίδων που περιέχει. Προς τους μαθητές: Τώρα που ολοκληρώσατε την προετοιμασία σας, έχοντας κουραστεί και έχοντας διαμορφώσει ο καθένας σας ένα τύπο υποψηφίου που προσδοκεί την επιτυχία, θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας γύρω από κάποια βασικά σημεία. Πρέπει να γνωρίζετε ότι όσο απαραίτητη ήταν η καλή προετοιμασία στη διάρκεια του έτους, εξίσου απαραίτητη είναι η καλή σωματική και ψυχική κατάσταση τις ημέρες των εξετάσεων. Τώρα θα πρέπει να προσπαθήσετε στο πώς θα αποδώσετε το μέγιστο δυνατό των γνώσεων που έχετε ήδη αποκτήσει. Κατά συνέπεια, το να ασχοληθείτε την τελευταία εβδομάδα με θέματα δύσκολα και να προσπαθήσετε να αυξήσετε το γνωστικό σας ορίζοντα, μάλλον πρόσθετο άγχος και αγωνία θα επιφέρει. Απλά οχυρώστε ότι μάθατε μέχρι σήμερα. Η αυτοπεποίθηση και η ψυχραιμία είναι το καλύτερο ενισχυτικό μέσο. Να θυμάστε ότι δεν έχετε να αποδείξετε σε κανέναν τίποτα. Απλά προσπαθείτε να πετύχετε τους στόχους σας. Να έχετε εμπιστοσύνη στον εαυτό σας. Προσέξτε ιδιαίτερα τη διατροφή σας. «Αποδίδουμε ανάλογα με την ενέργεια που έχουμε δώσει στον οργανισμό μας» λένε οι ειδικοί. Καταναλώνετε τροφές που εφοδιάζουν τον εγκέφαλο με γλυκόζη, αποφεύγετε τα ζωικά λίπη, πολλούς καφέδες. Προτιμήστε φρούτα και λαχανικά. Το βραδινό φαγητό πρέπει να είναι ελαφρύ για καλύτερο ύπνο. Και βέβαια εφοδιαστείτε με ένα καλό πρωινό κάθε μέρα κατά την περίοδο των εξετάσεων. Δεν είναι φρόνιμο να καταφεύγετε σε κανενός είδους χάπια τα οποία υπόσχονται διάφορα ( εκτός αν υπάρχει πρόβλημα υγείας ). Ρυθμίστε το βιολογικό ρολόι του οργανισμού σας ώστε να μπορέσετε να «είστε σε φόρμα» τις πρωινές ώρες. Για αυτό, τις τελευταίες μέρες να κοιμάστε κάθε βράδυ την ίδια ώρα που θα κοιμηθείτε την παραμονή κάθε εξέτασης και να ξυπνάτε για διάβασμα το πρωί την ίδια ώρα που θα ξυπνάτε τη μέρα της εξέτασης. Έχετε ένα πρόγραμμα το οποίο θα τηρείτε όλες τις μέρες. Την προηγούμενη των εξετάσεων διακόψτε τη μελέτη νωρίς το απόγευμα και φροντίστε να κοιμηθείτε διώχνοντας το άγχος και τις δυσάρεστες επιπτώσεις του, όπως ανασφάλεια, ταχυκαρδία κ.λ.π. Και προς Θεού, όχι ξενύχτι την παραμονή των εξετάσεων, γιατί αποβαίνει αρνητικό για την απόδοσή σας. Το πιεσμένο και εξαντλημένο μυαλό δε θα μπορέσει την επόμενη μέρα να ανταποκριθεί με επιτυχία ! Το αγχωτικό διάβασμα την παραμονή, φέρνει πανικό και απογοήτευση. Αν δεν μπορείτε να κοιμηθείτε, πιείτε ένα γάλα ή ένα χαμομήλι, κάντε ένα μπάνιο, ξαπλώστε, σβήστε το φως και ηρεμήστε. Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων: Η «έξυπνη» κίνηση είναι να φτάνετε στο χώρο του αγώνα περιποιημένοι, καμαρωτοί και χαμογελαστοί και όχι ιδρωμένοι και με υψηλή πίεση. Να είστε εφοδιασμένοι με τα απαραίτητα (ταυτότητα, 2 στυλό, μολύβι, γόμα, χάρακα, νερό κ.α., όχι διορθωτικό). Οι συζητήσεις με τους συμμαθητές σας καλό θα είναι να μην περιέχουν πιθανά θέματα εξετάσεων… Μην προσπαθήσετε να ελέγξετε τις γνώσεις σας λίγα λεπτά πριν την είσοδό σας στον εξεταστικό χώρο ή όταν περιμένετε τα θέματα. Ότι μάθατε, μάθατε. Όταν διαβάσετε τα θέματα αρχικά, μπορεί στην ένταση να σας φανούν όλα άγνωστα. Αν συμβεί αυτό, χαλαρώστε για μερικά λεπτά, διαβάστε ξανά και ίσως ξαφνιαστείτε όταν συνειδητοποιήσετε ότι τελικά δεν σας είναι και τόσο άγνωστα . Όταν πάρετε τα θέματα στα χέρια σας, απομονώνεστε από το υπόλοιπο περιβάλλον. Αν κάποιοι συμμαθητές ζητούν απαντήσεις θα πρέπει να τους αγνοήσετε δυστυχώς… Πρώτα γιατί μπορεί να σας δει ο επιτηρητής με τις γνωστές συνέπειες και έπειτα γιατί πρέπει να είστε συγκεντρωμένοι στο γραπτό σας και πουθενά αλλού. Όταν σας δοθούν τα θέματα, ξεκινήστε με αυτό που ξέρετε καλύτερα. Απαντώντας αυτό που ξέρετε καλά, ανεβάζετε το ηθικό σας και συνεχίζετε με αισιοδοξία … Στην αρχή κάθε απάντησης πάντα αναφέρετε ποιο ερώτημα αναπτύσσετε. Σαφώς και δε χρειάζεται να γράφετε τις απαντήσεις με τη σειρά. Μπορείτε να ξεκινήσετε με το Θέμα 1γ, και να συνεχίσετε με το 2β. Μην θεωρείτε ότι είναι υποχρέωση του βαθμολογητή να μαντέψει ποιο θέμα απαντήσατε και τι εννοείτε. Αν αργότερα θέλετε να συμπληρώσετε στο θέμα 1γ κάτι που θυμηθήκατε και δεν έχει χώρο από κάτω, δεν βάζετε αστεράκια σαν παραπομπές. Γράφετε «συνεχίζεται μετά το τάδε ερώτημα ή στο τέλος» και απαντάτε – συμπληρώνετε μετά από κάποιο ερώτημα ή στο τέλος με τίτλο «συνέχεια του θέματος 1γ». Διαβάζετε κάθε θέμα αργά και πολύ προσεκτικά ώστε να κατανοήσετε πλήρως τι ζητείται. Ακόμα και κατά τη διάρκεια της απάντησης επιστρέφετε και ξαναδιαβάζετε το θέμα ώστε να σιγουρευτείτε ότι δεν ξεφύγατε από το θέμα και ότι απαντήσατε αυτό που χρειάζεται. Ερωτήσεις που φαίνονται γνωστές και εύκολες, χρειάζονται περισσότερη προσοχή. Μια λέξη που λείπει ή είναι διαφορετική μπορεί να διαφοροποιεί όλο το πνεύμα της ερώτησης. Μην απαντάτε γρήγορα και απερίσκεπτα. Διαβάζετε λοιπόν με την ίδια σοβαρότητα όλες τις ερωτήσεις και σκέφτεστε καλά τις απαντήσεις για να είστε σίγουροι ότι η απάντηση που γράφετε είναι αυτή που ζητείται. Δεν υπάρχει κανόνας για το αν πρέπει να λύνετε τα θέματα στο πρόχειρο ή όχι. Αν είστε σίγουροι για την απάντηση μπορείτε να απαντήσετε κατ’ ευθείαν στο καθαρό. Το σίγουρο είναι ότι όλοι χρειάζονται και καταφεύγουν στο πρόχειρο κάποια στιγμή. Διαβάζοντας το θέμα, σας έρχονται διάφορες σκέψεις που ίσως να μην είστε σίγουροι κατά πόσο μας χρειάζονται ή κατά πόσο σχετίζονται με το θέμα σας. Προφανώς πρέπει να τις γράψετε στο πρόχειρο και μετά να προσπαθήσετε να ελέγξετε τη χρησιμότητά τους. Το πρόχειρο (οι τελευταίες σελίδες του τετραδίου) λειτουργεί όπως το θρανίο κατά τη διάρκεια της χρονιάς : Μουντζουρώνετε, γράφετε λέξεις, φράσεις, γράφετε τύπους, κάνετε πράξεις αλλά δεν απαντάτε όλη την ερώτηση στο θρανίο ! Κάπως έτσι πρέπει να είναι και η χρήση του πρόχειρου. Η επιλογή φυσικά είναι δική σας- φροντίστε μόνο να μην ξεχαστείτε και σπαταλήσετε πολύ χρόνο. Προσέξτε όσο μπορείτε την εμφάνιση του γραπτού σας. Βέβαια δεν υπάρχουν μονάδες για την εμφάνιση του γραπτού, επηρεάζουν όμως σημαντικά τους βαθμολογητές. Γράφετε τα θέματα να ξεχωρίζουν και αφήνετε 2-3 κενές σειρές (ή περισσότερο) ανάμεσα στα ερωτήματα. Μπορεί να επανέλθετε στο τέλος για να συμπληρώσετε κάτι. Να κάνετε σωστή κατανομή και διαχείριση του χρόνου. Θέματα που δεν λύνονται σε εύλογο χρονικό διάστημα πρέπει να τα εγκαταλείπετε προσωρινά και να επανέρχεστε σε αυτά όταν λύσετε τα υπόλοιπα. Συχνά σε κάποια ερωτήματα δεν ξέρετε τι να γράψετε είτε επειδή «κόλλησε» το μυαλό, είτε επειδή δεν διαβάσατε καλά τη συγκεκριμένη ενότητα. Ακόμα και σε θέματα που δε γνωρίζετε την απάντηση, σίγουρα έχετε κάποιες ιδέες. Μην αφήνετε κάποιο θέμα κενό από απάντηση - θα πάρετε 0 μονάδες. Αν γράψετε κάτι, που ίσως να θεωρείτε ότι είναι και λάθος, δεν έχετε τίποτα απολύτως να χάσετε. Αν όμως αυτό που γράφετε είναι μέρος της απάντησης, τότε σίγουρα θα πάρετε τις μονάδες που του αναλογούν. Όταν τελειώσετε και με το τελευταίο ερώτημα, μην σηκωθείτε να φύγετε αμέσως. Καθίστε λίγο ακόμα. Ηρεμήστε, χαλαρώστε και ρίξτε ακόμα μια ματιά στα θέματα. Κάντε έναν έλεγχο αν απαντήσατε σε όλα τα θέματα ή μήπως ξεχάσατε κανένα στο πρόχειρο ή δεν το είδατε καθόλου. Κάντε τον έλεγχο αυτό και μετά ελέγξτε αν απαντήσατε σωστά το κάθε ερώτημα ή αν ξεχάσατε κάτι. Αν διαπιστώσετε ότι θέλετε να προσθέσετε κάτι, έχετε το χρόνο να το κάνετε. Μετά την απομάκρυνση από το «ταμείο» ουδέν λάθος αναγνωρίζεται! Αν δε διαπιστώσετε καμία εκκρεμότητα της τελευταίας στιγμής, μπορείτε να αποχωρήσετε ήρεμοι και χαλαροί. Απαραίτητα να εξαντλήσετε το τρίωρο - να σας πάρουν το γραπτό από τα χέρια οι επιτηρητές ! Να εκμεταλλευτείτε το χρόνο που έχετε στο έπακρο ! Άσχετα με το πώς γράψατε σε ένα συγκεκριμένο μάθημα, συνεχίστε τις προσπάθειές σας χωρίς ηττοπάθεια στα υπόλοιπα μαθήματα. Σίγουρα κάθε μάθημα μετρά, αλλά εκείνο που τελικά μετράει περισσότερο είναι η δυνατότητα να χειριστείτε κάθε μάθημα σαν ξεχωριστή οντότητα. Δεν είναι λίγοι οι μαθητές που έγραψαν χαμηλά στο πρώτο μάθημα και έπειτα πήγαν πολύ καλά στα υπόλοιπα με αποτέλεσμα να περάσουν σε κάποιες σχολές από τις αρχικές τους επιλογές. Το άγχος: Το άγχος είναι ένας υγιής βιολογικός μηχανισμός που όταν βρίσκεσαι σε κίνδυνο, σε ενεργοποιεί ώστε να αντιμετωπίσεις μια απειλή. Το άγχος, όταν υπάρχει με μέτρο, είναι ο βοηθός σου για να μην τα παρατήσεις. Σε κινητοποιεί να προσπαθήσεις. Ωστόσο, μερικές φορές ο μηχανισμός αυτός μπερδεύεται ή υπερ λειτουργεί . Αν οι μόνες σου σκέψεις είναι «δεν θα τα καταφέρω», «δεν θυμάμαι τίποτα», «πρέπει οπωσδήποτε να περάσω αλλιώς δεν ξέρω τι θα κάνω» τότε σίγουρα έχεις πετύχει να αγχώσεις τον εαυτό σου ακόμη περισσότερο! Τα καλά νέα είναι πως μπορείς να μειώσεις το άγχος σου! Εάν κατά τις εξετάσεις πιάσεις τον εαυτό σου να τρέμει, τα χέρια σου ιδρώνουν και η καρδιά σου χτυπάει δυνατά ,πάρε βαθιές ανάσες και μείνε ψύχραιμος μέχρι να νιώσεις πιο ήρεμα. Εάν δεν μπορέσεις να απαντήσεις σε μια ερώτηση, προσπάθησε να συγκεντρωθείς σε μια επόμενη που σου έρχεται πιο εύκολη. Εάν νιώσεις ότι θέλεις να εγκαταλείψεις, πες στον εαυτό σου να επιμείνει και να παλέψει μέχρι το τέλος, να συγκεντρωθείς όσο μπορείς. Μια σκέψη για το τέλος: Θα βιώσεις πολλές φορές έντονες αγωνίες στη ζωή σου. Οι εξετάσεις είναι μια καλή ευκαιρία να πάρεις μια πρώτη ματιά για το πως μπορείς να διαχειρίζεσαι το άγχος. Μπορεί να σε βοηθήσει να πάρεις κάποιο μάθημα, π.χ. να μάθεις να ζητάς βοήθεια, ή να σε ωθήσει να σκεφτείς πράγματα για τον εαυτό σου π.χ. ότι δε χρειάζεται να προσπαθείς τόσο για να αποδείξεις κάτι στους άλλους. Αλήθεια, εσένα τι προσπαθεί να σου μάθει το άγχος σου αυτή τη φορά; Καλή επιτυχία σε όλους εσάς που συμμετέχετε σε αυτή την δύσκολη δοκιμασία!!!
Tags: Ανατολική Αττική, LIFESTYLE,
|
Παρασκευή 06 Δεκεμβρίου 2024
☼ 7:27 πμ -
☾ 5:05 μμ
|
28-05-2024
Από τoν Γιάννης Κουζάκος
Μαθηματικός - Εκπαιδευτικός Αναλυτής - Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού
|
Όροι χρήσης Σχετικά με τα cookies Διαφημίσεις Ταυτότητα Επικοινωνία Μέλη |
Τηλέφωνο επικοινωνίας
6977232183 |